Impuls Logo
 
 


Impuls voor Primair Onderwijs 2017-2018
Deep Democracy
Zelforganisatie in de Zorg
Oplossingsgericht en Systemisch Werken
Masterclass Systemisch werken aan gedrag en communicatie
Opleiding Oplossingsgericht en Systemisch Werken voor Onderwijsprofessionals
  Inhoud training Oplossingsgericht en Systemisch Werken
  Hoe is het opgezet?
  Wie wat waar wanneer?
  Wat anderen ervan vinden
  Geven en Nemen
Oplossingsgerichte Organisatieopstellingen
Modules Oplossingsgericht en Systemisch Werken
Impulsklas-trainingen
Oplossingsgericht Coachen
Oplossingsgericht Leidinggeven
De trainingen van Impuls
Formulier meer informatie
Aanmeldformulier training
Hoe is het opgezet?

We hebben 6 modules ontwikkeld die gezamenlijk de training vormen. Je kunt de hele opleiding volgen in een periode van een half jaar. Je kunt ook de modules onafhankelijk van elkaar te volgen. Zo kun je dus ook over een langere periode de complete training bij elkaar ‘sprokkelen’.

Hoe gaat zo'n trainingdag in zijn werk?

We werken veelal met casussen uit onze eigen dagelijkse praktijk. Op systemische en oplossings-gerichte wijze onderzoeken we de onderliggende dynamieken tussen bijvoorbeeld de leerlingen, ouders en leerkrachten. Bij iedere casus maken we de koppeling naar ondersteunende oefeningen en relevante theorie. We werken met diverse werkvormen zoals tafelopstellingen (met voorwerpen als bijv. poppetjes) en opstellingen in de trainingsruimte. Hierbij brengen we als deelnemers het systeem en de situatie in beeld. Oplossingsgerichte gespreksvaardigheden worden hierbij standaard ingezet.

Hoe onderscheidt deze opleiding zich?

Uniek aan deze training is de combinatie van systemisch werken en oplossingsgericht werken in het onderwijs. Diepgang zonder dat het ‘zwaar’ is. En oplossingsgericht omdat we ‘dat wat werkt’ versterken en direct inzicht krijgen in de te zetten stappen. Hierdoor is de inhoud van de training direct toepasbaar in de praktijk.

Wat nog te zeggen valt over de manier van werken...

In onze werkwijze staat de inhoud van het programma in grote lijnen vast. Wij houden het overzicht en borgen de ontwikkeldoelen. We vinden het belangrijk dat de veranderingen en ontwikkelwensen ontstaan vanuit de groep of het individu. Dit betekent dat we de opbouw en volgorde van de thema’s in samenwerking met de groep bepalen. Wij bieden hiermee een manier van werken die past bij de hedendaagse onderwijsveranderingen. In plaats van dat de leerling zich aanpast aan het programma, wordt het onderwijssysteem aangepast aan de leerling.

Wie zijn de trainers?

Marianne Geurts, Bart van Loon, Katrien Schober en Theo Bruekers zijn de trainers in deze leergang. Marianne werkt als opsteller reeds velen jaren samen met Theo, onze gasttrainer tijdens één van de modules van deze leergang. Samen met Bart en Katrien zijn zij al jaren actief als collega’s in het trainers vak en hebben de systemische werkwijze en inzichten geïntegreerd in het oplossingsgerichte werken.

 

 


info@impulsorganisatieadvies.nl | contact | copyright 2017 | webdesign by www.ramdath.com